Wednesday, January 02, 2008

New Year Trip to Beppu and Kumamoto

30/12/2007-1/1/2008

Untuk gambar-gambar yang lain boleh pergi ke link bawah nih...

my family trip

Bertolak dari Moji pukul 9pagi dengan cuaca yang mendung. Sejuk sampai ke tulang. Dalam kereta Haziq dan Hazim tidur sebab bangun awal. Sampai di Beppu dalam pukul 12pm. Call Farah and Ejay dan terus ke Umi Jigoku (海地獄). Tempat nih punca air panas di Beppu. Lama tak jumpa Haris Yuuki (baby farah n ejay). Geram tengok pipi dia. Montel. Lepas jalan-jalan tengok asap berkepul2 keluar dari kolam ar panas nih, bergerak ke rumah farah untuk lunch dan solat. Thanks farah n ejay!!!

Bersama farah dan ejay (kat belakang tuh panas giler)
Rumah kaca kat Umi Jigoku nih. Ada pokok pisang dan tumbuhan tropikal. Waktu nih snow tgh turun lebat.
Lepas rehat kat rumah Farah, kami bergerak ke Umi Tamago (うみたまご)- Aquarium di Beppu-Tempat nih kat tepi laut. Memang cantik tempatnya. Kami sampai dah pukul 3 lebih so show semua dah habis. Tengah2 nak beli tiket masuk (sorang yen1890), ada jepun nih bagi kupon free so bayar untuk seorang ajer. Cantik gak tempat nih. Haziq dan Hazim paling seronok sebab ada nemo!!
Dalam pukul 5pm, kami bertolak ke Hotel Fujiyoshi dekat dengan Beppu eki. Cantik gak tempatnya. Malam tuh kami ke Onsen (温泉)-kolam air panas- untuk berendam. Mulanya penuh tapi bila tunggu kejab dalam kereta lepas tuh check balik, kebetulan ada orang cancel so bolehlah kami gi berendam dalam kolam air panas nih. 1 jam yen 2000 dapat satu bilik untuk family. Untuk yang first time berendam dalam kolam air panas macam nih memang tak boleh tahan lama. Panas giler!!! Kena tambah air sejuk sikit. Tempatnya memang best dan cantik. Ala-ala zaman jepun dulu (kat kampung jepun). Suhu 100deg tapi dah disejukkan secara tradisional dengan buluh sehingga suhu jadi 40deg. Memang best sejuk-sejuk berendam dalam kolam air panas dengan kat luar snow turun sikit2.
Hyotan Onsen - kolam air panas
Esoknya kami bertolak pukul 10am dari hotel ke arah Aso(阿蘇) di Kumamoto. Aso nih terkenal dengan gunung berapi dan pemandangan yang cantik, luas terbentang. Untuk ke Aso memang mencabar. Snow tgh turun dengan lebatnya sebab Aso terletak di kawasan tinggi. Alhamdulillah, tiada accident disebabkan licin walaupun memang kereta kat depan slow ajer.

Polis duk suruh berhati-hati. tak pakai chain pun time nih. pemandangan kiri kanan memang cantik tapi tak boleh nak keluar sebab angin kuat.

Kami sampai di Aso eki dalam pukul 12pm. Cari kedai udon (mee) dekat-dekat dan lepas makan kami parking kereta di Aso eki. Naik bas ke atas gunung dengan harapan dapatlah tengok gunung berapi. Malangnya cable car nak gi tengok gunung berapi tuh tutup. So kami lepak -lepak sambil minum fresh milk panas-panas kat tempat cable car sambil tengok snow tengah turun kat luar. Haziq dan Hazim seronok main snow ajer. Lepas turun dari Gunung Aso, kami bertolak ke Kumamoto dan sampai di hotel dalam pukul 6pm. Waktu nih dah malam dan snow pun dah kurang tapi suhu 1deg. Esoknya pagi-pagi kami check-out dan menuju ke Kumamoto Castle. Castle nih antara castle yang popular di Jepun sebab binaannya memang cantik. reconstructed in 1960. Disebabkan ada sambutan 400tahun bayaran masuk sepatutnya seorang yen400 jadi free. Ramai gak orang jepun dok datang sebab tahun baru nih. Pukul 11am, kami bertolak ke suizenji (水前寺公園). -Japanese Garden- Memang cantik kawasan nih. Ramai orang jepun beratur sebab nak new year blessing kat temple. beratur panjang. japanese Koi memang banyak dalam tasik nih. Waktu nih memang sejuk giler jadi kami tak stay lama. Cepat-cepat nak masuk kereta. Huhuhu......

Kami bertolak pulang ke Moji dalam pukul 6pm lepas singgah di rumah Nabil dan Kak Ida di Fukuoka utk tumpang solat dan makan. Alhamdulillah selamat sampai di rumah pukul 8pm.

Kawasan taman nih memang tenang dan cantik. Masuk free tapi parking bayar yen600