Thursday, November 04, 2010

Sadis

Hari keempat di Istanbul - Masa untuk terbang ke Izmir, menghadiri International Conference for Social Sciences 2010 di Cesme, Izmir.

Pagi lagi kami dah siap sarapan dan tunggu bas untuk ke lapangan terbang Attarturk. Tak sempat nak ambil gambar dengan boss Basilica Apartment Hotel, tempat kami berkampung 3 hari. Baik sangat dia. Tolong angkat beg berat turun dari tingkat 3. Anak dia pula sama umur dengan Haziq. Patutlah pakcik nih suka dengan Haziq.

Perjalanan memakan masa 45 minit dari hotel ke airport. Tuhpun Hazim nak tidur. Susah bila kejut dia kalau dah tidur. Nasib baik ada minah saleh yang cun tolong kejut sementara Ummi sibuk angkat beg turun dari bas.

Sampai di airport dah nak masuk tengahari. Makan di Burger King. Mahal sungguh makanan di airport nih tapi takperlah sebab boleh rehat lama sikit sementara tunggu kapalterbang Kak Yat (kakak yang keempat) sampai dari London.

Kapalterbang Pegasus dari Istanbul ke Izmir pukul 4 petang dan kapalterbang Kak Yat sampai pukul 2 petang. Lambat betul tunggu Kak Yat dan kawan dia, Kim keluar. Kali terakhir jumpa Kak Yat lebih kurang 5 tahun dulu. Haziq dan Hazim pun tak tahu rupa Kak Yat macam mana. Asyik tanya, "Rupa Cik Yat macam mana. Macam Ummi ker?". Jenuh diaorang tengok semua yang keluar.

Bila dah jumpa Kak Yat (yang makin kurus!), barulah dapat bergerak ke terminal domestik dalam 15 minit jalan kaki. Ingatkan nak check-in awal dan lepak dengan Kak Yat lama sikit tapi lain pula hal jadiknya!.

Mula-mula sampai kaunter, awal 5 minit, kaunter tak buka lagi. Bila dah buka, timbang beg lak, terlebih berat. Cuma boleh 15kg. Kenalah keluarkan barang. Bila timbang dan beri passport, orang kaunter tanya," nih passport awak ker?". Bila tengok gambar, la...nih passport Haziq!. Tertukar waktu nak beri pada Kak Yat suruh pegang passport Haziq dan Hazim.

Patah balik jumpa Kak Yat dengan bawa beg besar. Penat!. Ambil passport sendiri dan peluk cium Haziq dan Hazim kata, "lagi 2 hari Ummi balik ya. Duduk baik-baik dengan Cik Yat!". Dalam hati boleh ker Kak Yat survive dengan dua orang budak yang lasak nih.

Dalam perjalanan patah balik ke terminal domestik, kertas yang ada print nombor tiket tercicir entah di mana. Kena pergi ofis Pegasus Airline untuk minta dia print. Bila dah dapat yang baru, rasa lega bila dah check-in dan terus masuk balai menunggu. Tak larat makcik!. Inilah akibatnya kalau panik tahap maksimum!. Nasib baik sangat Kak Yat dan Kim serta Haziq Hazim belum bergerak keluar dari aiport. Kalau tidak sure kena tangguh flight ke Izmir.

Entri lepas ini pula cerita Conference, Cesme serta lawatan ke Kampung Sirince, kawasan perkampungan atas gunung yang cantik. Ada juga cerita naik keretapi dari Selcuk ke Airport di Izmir. Semuanya main redah sendiri.

Di tempat conference, Pine Bay Resort

No comments:

Post a Comment