Friday, June 04, 2010

Suasana

Semalam mula jadi pustakawan di sekolah Haziq. Pukul 8:30 pagi sampai pukul 11:30, rehat tengahari balik rumah, makan etc, sambung pukul 1 petang hingga pukul 4 petang. Kiranya jalan kaki dari rumah ke sekolah 4 kali ulang alik, turun bukit naik tangga semua boleh kot turunkan berat badan 3 kg.

Senang sahaja kerjanya. Pagi-pagi sapu, buang habuk kat buku, betulkan mana-mana buku yang dah rosak, hilang mukasurat, terkoyak sana sini, susun buku dan kejab-kejab tengok mana-mana buku cerita yang menarik. Adalah satu dua kelas budak darjah 3 dan 1 pinjam dan pulangkan buku. Kecoh semuanya.

"ハジックのお母さんだ!”(Mak Haziq la!).
“今日はここの図書館の人ですか?”(Hari ni kena jaga perpustakaan ker?)
dan macam-macam lagi reaksi. Kiranya Haziq pun kena tempias. Kawan-kawan dia cakap kat Haziq yang Umminya ada kat perpustakaan. Haziq pun konon-konon nak pinjam buku, pulangkan buku so asyik berulang alik datang perpustakaan waktu rehat.

Tapi ada seorang budak lelaki darjah 3 nih asyiklah tanya soalan yang sama walaupun dah jawab.
"どうして頭にそれをつけるの?”(kenapa pakai tutup kepala?)
Dahlah tengah sibuk scan buku, so jawapannya ringkas ajer.
“決まりだよ!”(peraturan/suruhan/dah ditetapkan)
Budak tuh terus anguk-angguk faham. Berbanding dengan kawan-kawan sekolah Hazim yang suka betul belek-belek tudung dengan brooch. Ada yang siap tanya brooch nih diamond ker?..huhu...

* Nanti kalau ada masa lapang barulah boleh duduk bercerita dengan budak-budak nih pasal Malaysia, Islam dll.

No comments:

Post a Comment