Tuesday, August 18, 2009

Subsidi kereta

Semalam tengok berita pasal ekonomi Jepun yang dah bertambah baik lepas pengumuman dari Cabinet Office. Boleh tengok details kat sini.

Antara faktor yang mendorong ekonomi Jepun nih bertambah baik ialah subsidi kenderaan oleh kerajaan Jepun yang diumumkan sekitar April 2009. Subsidi untuk tukar kereta lama kepada kereta mesra alam (eco-friendly car). Bukan yang kat bumbung ada rumput atau dalamnya ada pokok tapi yang bukan guna minyak petrol 100 percent tapi guna electric atau campur. Sorilah. Makcik bukan budak engineer jadi tak pandai nak cerita mengikut bahasa saintifiknya.

Menariknya pasal subsidi nih, lepas sahaja kerajaan Jepun umumkan subsidi nih, ramailah pergi melawat kedai kereta nak book awal-awal kereta yang mesra alam. Salah satunya, Toyota Prius. Model kereta yang paling laris sejak subsidi ini dilancarkan. Sampai tak menang tangan kilang Toyota nak buat Prius. Jiranku yang depan rumah (Jepun) pun sibuk berkira-kira nak tukar Toyota Wish dia ke Toyota Prius.

Mengikut subsidi ini, sesiapa yang ada kereta usianya 13 tahun ke atas, boleh dapat kurangkan cukai bila trade-in dengan kereta mesra alam. Di Jepun, kalau nak beli kereta kena bayar dua jenis cukai. Satu weight tax (antara 5000yen hingga 50000yen untuk kereta baru) dan satu lagi excise tax. Pendek kata, bila beli kereta baru keseluruhannya boleh dapat kurang sampai 300,000yen (dalam RM11,000 ikut rate yen sekarang) mengikut jenis kereta. Menarik!.

Nota: Harga Toyota Prius yang baru ialah 3,270,000yen (RM120k).


No comments:

Post a Comment