Sebenarnya dah lama nak buat entri pasal padi kat tadika Hazim tapi tak sempat.
Macam tak percaya bila tengok budak-budak tadika Hazim tanam padi boleh hidup walaupun dalam bekas polisterin. Tapi itulah uniknya tadika kat Jepun.
Sekolah Jepun mementingkan pertanian. Setiap sekolah mesti ada kebun sayur. Ada ajer sayur atau buah yang ditanam. Guru besar sekolah Haziq ada pengalaman mengajar di sekolah Jepun di Singapura. Bila dia dan murid sekolah itu cuba tanam sayur kat belakang sekolah, tengok keesokkan harinya dah kena cabut dengan tukang kebun (rakyat tempatan). Kata tukang kebun itu "tanah kecik macam nih mana boleh nak tanam sayur. Buang masa sahaja". Punyalah sedih guru besar itu yang pada hematnya nak ajar budak Jepun betapa pentingnya bercucuk tanam bagi orang Jepun. Lepas itu, dia mintak kat management sekolah Jepun untuk buat satu kawasan berkebun dalam kawasan sekolah dan masukkan dalam kurikulum sekolah.
Rasa macam nak tanam macam-macam kat beranda rumah tapi dah nak masuk musim sejuk jadi tangguh dululah sampai tahun depan......
Macam tak percaya bila tengok budak-budak tadika Hazim tanam padi boleh hidup walaupun dalam bekas polisterin. Tapi itulah uniknya tadika kat Jepun.
Sekolah Jepun mementingkan pertanian. Setiap sekolah mesti ada kebun sayur. Ada ajer sayur atau buah yang ditanam. Guru besar sekolah Haziq ada pengalaman mengajar di sekolah Jepun di Singapura. Bila dia dan murid sekolah itu cuba tanam sayur kat belakang sekolah, tengok keesokkan harinya dah kena cabut dengan tukang kebun (rakyat tempatan). Kata tukang kebun itu "tanah kecik macam nih mana boleh nak tanam sayur. Buang masa sahaja". Punyalah sedih guru besar itu yang pada hematnya nak ajar budak Jepun betapa pentingnya bercucuk tanam bagi orang Jepun. Lepas itu, dia mintak kat management sekolah Jepun untuk buat satu kawasan berkebun dalam kawasan sekolah dan masukkan dalam kurikulum sekolah.
Rasa macam nak tanam macam-macam kat beranda rumah tapi dah nak masuk musim sejuk jadi tangguh dululah sampai tahun depan......
No comments:
Post a Comment